Jesus ser på honom med kärlek

Jesus o den rike mannen – Markusevangeliet 10:17-27 En fascinerande berättelse om en man som har gjort allt,  han hade verkligen gjort allt som var möjligt, han hade även gjort allt som förväntades av honom. Mitt i allt han gör så frågar han vad kan jag göra mer. Jesus ser mannens längtan, överlåtelse, insats, energi … Continued

Lennart Pettersons sista tisdag

Tänk vad tiden går, för drygt 4 år sedan kom Lennart till Linneahuset och nu blir tisdagen den 14 oktober hans sista tisdag som han celebrerar med oss. Vi i föreningen är oerhört tacksamma för det som Lennart har gjort för Gudsrike på den här platsen. Lennart kunskap om hela kyrkans liv har välsignat både … Continued

Jacob Orlenius ny i föreningen

Hej vänner Mitt namn är Jacob Orlenius och är ny föreståndare här i Linneahuset. Lennart Pettersson kommer att vara kvar till mitten av oktober så vi får en go övergång. Känns oerhört spännande och utmanande att få vara del av ett kristet socialt arbete där Jesus är i centrum. Jag tror på en tid där … Continued

Mötet med Gud golvade slagskämpen Torbjörn

För änglarnas skull slog han folk på käften. Men kickarna Torbjörn Lindkvist i Göteborg fick av alla slagsmål kunde inte fylla tomheten inombords. I dag kämpar den före detta fotbollshuliganen för Gud i stället. http://www.dagen.se/vardag/det-var-oerhort-starkt-och-jag-bara-skakade/

En ny ande.

”Skänk mig din tjänare kyskhetens, ödmjukhetens, tålamodets och kärlekens Ande.” Denna andra del i fastebönen inleder Efraim Syriern med att be om kyskhetens ande. Vad innebär det att vara kysk? Svenska akademins definition lyder; sexuellt avhållsam, ren, oskyldig, enkel, flärdfri. Jag tror vi bedrar oss själva om vi tror att detta endast handlar om sex, … Continued

Efraims Syrierns bön.

”Herre och mästare över mitt liv, tag bort ifrån mig lättjans, modlöshetens, maktlystnadens och de tomma ordens ande. Skänk mig din tjänare kyskhetens, ödmjukhetens, tålamodets och kärlekens Ande. O, Herre och konung, låt mig se mina synder och inte döma min broder, ty välsignad är Du i evigheters evighet. Amen” Denna bön, Efraim Syrierns bön, … Continued

”Kärleken har förvandlat mig” – Jonas Gustafsson

En regntung dag den 9 december 2011 satte jag mig ner tillsammans med Jonas, på ett café i Haga, för att prata om honom och hans väg genom livet. Hur han hamnat i Linneahuset och hans liv i allmänhet.  Det här är hans berättelse.                       … Continued

Källa till liv – Jonas Gustafsson

Dagens gästbloggare heter Jonas Gustafsson och är en del av Linneakyrkan. Här följer hans funderingar kring livet och vad vi fyller det med.   Källa Till Liv. I smärta, ångest och desperation söker själen lindring. Lindringen är ofta något annat än vad själen verkligen söker. Det blir bara temporära lösningar. Livet levs lite som att … Continued

Gästinlägg av Nathalie

mitt namn är Nathalie och jag är en Pitebo bosatt i Göteborg. Detta är mitt gästinlägg. I en kyrka mitt på Linnegatan, där gör jag min praktik. Göteborg är en ny stad för mig och jag har endast gått på dessa gator i några månader nu men jag känner mig mer hemma för varje dag … Continued